Ziemia tonie w zalewie plastiku – a dokładniej mówiąc w zalewie 8,3 miliarda ton plastiku, czyli liczby tak wielkiej, że prawie nie da się jej pojąć. Jednak wystarczy stwierdzić, że roczna produkcja plastiku przewyższa masę całej ludzkości. Niech ten fakt zapadnie nam w pamięć.
Ta porażająca liczba staje się jeszcze gorsza, jeśli weźmiemy pod uwagę, że 91% wszystkich odpadów plastikowych nigdy nie trafia do recyklingu. A nawet odpady z żółtych pojemników i tak stanowią problem. Chiny i Indie zaprzestały importowania większości odpadów plastikowych, w wyniku czego możliwe do ponownego wykorzystania tworzywo trafia na wysypiska, do spalarni lub na statki wywożące go „donikąd”.
Patrzymy bezsilnie jak seria triumfów ruchów ekologicznych – która trwała nieprzerwanie od wczesnych lat 70. – rozpada się przed naszymi oczami. Z tego powodu postanowiliśmy skupić się na omówieniu kwestii recyklingu. Nie dlatego, że znamy wszystkie odpowiedzi, ale dlatego, że jesteśmy zdeterminowani spełnić swój obowiązek.
Dzięki naszemu programowi Worn Wear reperujemy odzież wymagającą naprawy tak by mogła służyć dłużej. Nasza nowa kolekcja ReCrafted ratuje kolejną odzież przed trafieniem na wysypisko poprzez wykorzystywanie używanych części odzieży – rękawów, mankietów, kapturów, komór z puchem – w połączeniu ze ścinkami materiałów pozostałych z procesu produkcji, tak by stworzyć piękne i niepowtarzalne ciuchy hybrydowe. Dzięki naszym pionierskim działaniom na rzecz recyklingu przekształcamy coś, co zostało uznane za śmieci, w coś co jest równie dobre, a nawet – w niektórych przypadkach – lepsze niż nowe.
Patagonia zaczęła eksperymentować z materiałami recyklingowanymi już we wczesnych latach 90., kiedy zaczęło stawać się oczywistym, że wszystko co wytwarzamy, zanieczyszcza środowisko. W 1993 r. wypuściliśmy nasz pierwszy produkt z recyklingu po-konsumenckiego – polar Synchilla®, który został stworzony z recyklingowanych butelek po napojach. Rok później zainicjowaliśmy program dla firm outdoorowych, polegający na zbieraniu i recyklingowaniu skrawków materiałów z produkcji polarów i zaczęliśmy również produkować odzież dziecięcą z kawałków materiałów, pozostałych z produkcji ubrań dla dorosłych. Przez pierwsze pięć miesięcy tego projektu udało nam się uratować 160 ton materiałów przed trafieniem na wysypisko.
Naszym celem jest zwiększanie ilość recyklingowanych produktów co roku oraz – tam gdzie to możliwe – projektowanie nowych produktów, zaczynając od innowacyjnych idei na rzecz ochrony środowiska. Na przykład plecaki wykorzystują duże ilości pianki w panelu pleców i szelkach nośnych. Obecnie nie istnieje dobre źródło pozyskiwania gąbki z recyklingu, więc postanowiliśmy, że zamiast gąbki będziemy stosować w ich konstrukcji siatki wentylacyjne, co pozwala nam zredukować ilość pianki i być mniej od niej zależnym. Przez ostatnie trzy lata współpracowaliśmy z firmą Gore przy opracowaniu różnych opcji materiałów warstwy wierzchniej, pochodzących z recyklingu, a teraz ta technologia jest dostępna dla każdej marki, która chciałaby z niej skorzystać.
Tworzymy również nowe łańcuchy dostaw i testujemy setki recyklingowanych materiałów. Tam gdzie nie możemy zastąpić nowych materiałów za pomocą recyklingowanych, dokonujemy poświęceń. Musieliśmy na przykład zrezygnować z jednego z ulubionych modeli naszego założyciela – kurtki SST do wędkarstwa muchowego – aż do chwili, kiedy będziemy mogli wykorzystać w niej materiały recyklingowane. W chwili obecnej 69% naszych kolekcji jest stworzonych z wykorzystaniem materiałów recyklingowanych, włączając w to każdy model odzieży wodoodpornej wytwarzanej przez nas. A wciąż mamy wiele do zrobienia. Wprawdzie proces transportu naszych produktów może się wydawać głównym źródłem wytwarzania gazów cieplarnianych, jednak okazuje się, że większość naszych emisji dwutlenku węgla – 97% – pochodzi z naszego łańcucha dostaw. Wytwarzanie nowych włókien tekstylnych odpowiada za 86% tych emisji. Im więcej recyklingowanych materiałów będziemy wytwarzać, tym bliżej neutralności węglowej będzie cały nasz biznes – poczynając od farm, na których uprawia się naturalne włókna, aż pod fabryki produkujące nasze tekstylia i końcowe produkty. Neutralność węglową chcemy osiągnąć w roku 2025. („Neutralność węglowa” oznacza, że będziemy eliminować, przechwytywać lub w inny sposób równoważyć wszystkie emisje dwutlenku węgla, które wytwarzamy.)
Jednak doprowadzenie do tego, by pozostałe 31% naszych modeli również zawierało materiały recyklingowane, stanowi głównie kwestię skupienia się na drobiazgach – na elementach wykończenia, takich jak ściągacze, guziki, membrany wodoodporne, zamki błyskawiczne i nici. Może się to wydawać nieznaczącą ilością, ale wszystkie te elementy się sumują. Musimy się też zmierzyć z problemem percepcji – fałszywym wyobrażeniem, że jeśli coś pochodzi ze śmieci, to musi być gorszej jakości – jednak w tym wypadku, to przekonanie nie mogłoby być dalsze od prawdy. Wszystko co produkujemy jest testowane z zachowaniem najwyższych standardów. Naszym celem jest moment, gdy 100% naszych modeli będzie zawierać materiały recyklingowane. To nie jest kwestia tego „czy”, ale „kiedy” i „jak”. Wytwarzanie nowych materiałów jest odpowiedzialne za 86% całej emisji dwutlenku węgla naszej firmy. A zatem wykorzystanie materiałów z recyklingu nie tylko ogranicza wytwarzanie odpadów, ale również zmniejsza emisję gazów cieplarnianych.
Patagonia