Apidura to marka, która od ponad dekady produkuje wysokiej jakości, ultralekkie i wodoszczelne systemy pakowania do bikepackingu. Oferuje pasjonatom wszelkiego typu wypraw rowerowych gamę zaawansowanych technicznie akcesoriów o ponadczasowym dizajnie, dopasowanych do różnorodnych potrzeb, wymagań i stylów jazdy. Centrum całej filozofii działania firmy stanowi podejście oparte na funkcjonalności, precyzji wykonania i zrównoważonym rozwoju. Pozwala to Apidurze na tworzenie produktów uniwersalnych i trwałych, które sprostają nie tylko najcięższym warunkom w terenie, lecz także zmieniającym się modom.
Historia marki
Historia brytyjskiej marki to prawdziwy klasyk w świecie outdooru. To opowieść, w której pomysły i nowe rozwiązania rodzą się wprost z pasji do bycia w naturze i powstają jako odpowiedź na realne potrzeby i wyzwania. To biznes, który ma swój początek w chęci tworzenia rzeczy przydatnych dla społeczności i wnoszących dla niej istotną wartość. To w końcu idea projektowania z myślą o potrzebach podobnych sobie sportowców i entuzjastów przygód w terenie.
fot. bank zdjęć Apidura
Początki marki sięgają 2011 roku, kiedy to późniejsza założycielka Apidury i doświadczona rowerzystka Tori Fahey przygotowywała się do udziału w Tour Divide – ultradystansowym wyścigu rowerowym przez Góry Skaliste. Tego typu rajd wymagał innego, lżejszego podejścia niż dotychczas realizowana przez nią turystyka rowerowa, wykorzystująca konwencjonalne bagażniki i ciężkie sakwy. Tori postanowiła więc odchudzić swój rower, demontując jego bagażnik i przyczepiając mniejsze i lżejsze worki bezpośrednio do konstrukcji. Dzięki temu mogła jechać dalej, szybciej i wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej. Pomysł ten szybko podchwycili inni rowerzyści uprawiający coraz popularniejszą aktywność sportową jaką stawał się wówczas bikepacking, czyli turystka rowerowa „na lekko”. Problemem była jednak niedostępność odpowiedniego technicznego i specjalistycznego sprzętu. Tori postanowiła wypełnić tę lukę na rynku, a chęć poprawy doświadczeń z jazdy na rowerze przekuć we własny biznes. I tak w 2013 roku narodziła się Apidura.
Firma od początku stawiała na funkcjonalność i precyzję wykonania swoich produktów, co wiązało się z długim procesem testowania zaawansowanych materiałów i opracowywania nowatorskich technik konstrukcyjnych i produkcyjnych. W 2016 roku marka zaprezentowała pierwszy na świecie w pełni wodoodporny system toreb do bikepackingu, a kolejne lata przyniosły rozwój własnego laboratorium innowacji (Innovation Lab), gdzie prototypowane i testowane są nowe pomysły i rozwiązania. Zaawansowane technologie pozwalają Apidurze tworzyć produkty lepsze od konkurencji, ale także lepsze dla środowiska i dla społeczeństwa. Znajduje to odzwierciedlenie w samej nazwie marki, w której „api” oznacza pszczołę, a „dura” – trwałość. Tak jak pracowite pszczoły tworzą wielozadaniowe, efektywne i pożyteczne kolonie, tak Apidura -pragnie inspirować społeczność rowerową do ciągłego doskonalenia się i czynienia dobra, dla innych i dla planety.
Dziś firma nadal jest biznesem rodzinnym i nie ma żadnych zewnętrznych inwestorów, co pozwala jej na swobodę w określaniu swoich długoterminowych celów, unikanie nacisków na szybkie zyski kosztem zrównoważonego rozwoju oraz na holistyczne spojrzenie na swoją rolę w społeczeństwie.
Filozofia działania
Jednym z głównych celów Apidury jest uczynienie bikepackingu sportem bardziej inkluzywnym, dostępnym, bezpiecznym i zrównoważonym. U podstaw działalności firmy leżą trzy podstawowe zasady: 1. Wartość: Apidura projektuje sprzęt, który niesie ze sobą wartość dodaną – musi być po prostu znacząco lepszy od tego, który jest już obecny na rynku. Przekaz firmy jest jasny: jako społeczeństwo potrzebujemy mniej rzeczy, za to o lepszej jakości. 2. Uczciwość: Apidura nie napędza konsumpcji poprzez rabaty i wyprzedaże. Każdy zakup powinien być przemyślaną decyzją konsumencką. 3. Trwałość: Apidura wierzy w dobrej jakości i uniwersalne projektowanie. Nie tworzy ofert sezonowych i zachęca do naprawiania uszkodzonych produktów, zamiast ich wyrzucania i kupowania nowych.
fot. bank zdjęć Apidura
Podejście Apidury do biznesu obejmuje więc zarówno tworzenie najwyższej klasy sprzętu do bikepackingu, jak i kształtowanie zrównoważonej przyszłości. Jednym z filarów tego podejścia jest ograniczanie konsumpcji i inspirowanie jej bardziej świadomego oblicza, mniej podatnego na zakupy pod wpływem impulsu. Dlatego oferta Apidury nie opiera się na najnowszych trendach czy modach. Nie znajdziemy w niej wyprzedaży, rabatów, ofert sezonowych czy limitowanych edycji. Nie ma w niej produktów w wielu kolorach i wzorach, bezpłatnych wysyłek i zwrotów. Zamiast tego marka skupia się na klasycznych i ponadczasowych projektach oraz nieustannym ulepszaniu stosowanych technologii, inwestując w trwałe materiały o najwyższej jakości i w dobry dizajn, który pozwoli na łatwiejszą i samodzielną naprawę.
fot. bank zdjęć Apidura
Etos projektowania w Apidurze opiera się na dwóch podstawowych zasadach: Built to Last oraz Designed for Repair. Zgodnie z tym podejściem firma skupia się na maksymalizacji trwałości swoich produktów i wydłużaniu okresu ich żywotności, a także minimalizowaniu marnotrawstwa materiałów i tkanin poprzez optymalizację wzorów ich cięcia. Od samych początków funkcjonowania firma za cel stawiała sobie utrzymanie produktów Apidury w użyciu i w obiegu tak długo, jak to tylko możliwe poprzez zastosowanie najwyższej jakości materiałów, ale także poprzez system napraw, obejmujący zarówno rozbudowane porady dla użytkowników i wsparcie online dla samodzielnego dbania o produkty, jak i oferowane przez firmę usługi naprawcze, także we współpracy ze sklepami partnerskimi. Apidura aktywnie promuję ideę „nie wymieniaj, napraw” (repair not replace). Ta filozofia obejmuje jednak coś więcej niż samo odnawianie sprzętu – to przede wszystkim zmiana nastawienia i świadomości ekologicznej konsumentów oraz normalizacja podejścia, w którym produktów używamy tak długo, jak tylko się da.
fot. bank zdjęć Apidura
Inną podstawą projektowania w Apidurze jest zasada funkcjonalności ponad modę. Dlatego oferta marki obejmuje produkty o uniwersalnych krojach oraz utrzymane w kolorystyce szarości i czerni. Z jednej strony ogranicza to konsumpcjonizm napędzany nowością i wielowariantowością, z drugiej – wraz z udoskonalonymi metodami produkcji – pozwala na maksymalne wykorzystanie używanych tkanin i materiałów oraz redukcję ilości odpadów tekstylnych. Tym samym kolorystyka i wzory produktów Apidury to wybór zarówno estetyczny, jak i ekonomiczny.
Zrównoważony rozwój
Apidura to firma skupiona raczej na swoim wpływie, niż na swoim wizerunku. Etos ten przenika każdy aspekt jej działalności, w szczególności zaangażowanie w zrównoważony rozwój i zobowiązanie do ograniczania negatywnego wpływu na środowisko. Stawia to Apidurę w awangardzie firm, które kwestionują dotychczas przyjmowane rozwiązania i standardy, wyznaczając i wymuszające bardziej ekologiczne trendy.
fot. bank zdjęć Apidura
Marka przykłada dużą wagę do minimalizowania negatywnego wpływu swojej działalności oraz kładzie nacisk na świadome i odpowiedzialne decyzje zakupowe. Apidura zachęca, by kupować mniej i rzadziej oraz dbać o posiadany sprzęt. Nieustannie poszukuje także nowych i bardziej skutecznych rozwiązań w zakresie ograniczania swojego śladu węglowego i ilości produkowanych odpadów. Innowacyjnym pomysłem w tym zakresie jest uruchomiony w 2022 roku program Revive – platforma internetowa, która umożliwia zakup odnowionych i naprawionych produktów z drugiej ręki oraz próbek, w tym tych testowanych przez ambasadorów marki. Program ten wspiera więc ograniczanie produkcji odpadów, promując w branży rowerowej idee gospodarki o obiegu zamkniętym i bardziej świadomego podejścia do konsumpcji.
fot. bank zdjęć Apidura
Od 2021 roku wszystkie materiały i procesy produkcji w firmie Apidura są w 100% wolne od toksycznych substancji chemicznych PFA. Wszystkie metki i opakowania produktów są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu lub poddających się recyklingowi. Opis każdego produktu na stronie internetowej marki obejmuje dane dotyczące emisji CO2 związanej z jego produkcją, tak aby konsumenci mogli podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe.
fot. bank zdjęć Apidura
Od 2022 roku Apidura posiada certyfikat B Corp, przyznawany firmom utrzymującym najwyższe standardy praktyk zrównoważonego rozwoju. Proces certyfikacji obejmuje każdy aspekt działalności firmy – od surowców, produkcji i dostaw, po świadczenia pracownicze i działalność charytatywną. Kolejne ambitne cele Apidury obejmują m.in. większą przejrzystość łańcucha dostaw, tak aby jasno i czytelnie identyfikowani byli nie tylko bezpośredni dostawcy, ale także firmy, które zaopatrują ich w surowce.
fot. bank zdjęć Apidura
Każdego roku Apidura publikuje raporty dotyczące sposobów działania firmy i jej wpływu na środowisko naturalne, szczegółowo opisując wysiłki marki na rzecz bardziej zrównoważonej działalności. Jest także członkiem Cycling Industry Sustainable Packaging Initiative, która zobowiązuje firmy do czynienia postępów w kierunku redukcji i ulepszania opakowań, oraz członkiem światowego ruchu Shift Cycling Culture, który aktywizuje branżę i społeczność rowerową na rzecz ochrony środowiska i do walki ze zmianami klimatycznymi.
Oferta
Misją Apidury jest dostarczanie fanom rowerowych przygód zaawansowanych technicznie produktów, pozwalających na swobodne eksplorowanie świata. Pomysły i projekty marki wprost wynikają z doświadczeń testowania prototypów sprzętu na najróżniejszych rowerowych szlakach przez współpracujące z firmą szeroką rowerową społeczność i grono ambasadorów.
fot. bank zdjęć Apidura
Apidura tworzy z myślą o potrzebach najbardziej wymagających rowerzystów. Uniwersalność i wszechstronność projektów pozwala na zastosowanie ich w różnego typu rowerach, a także łatwość naprawy gotowych produktów. Aktualna oferta marki Apidura to kolekcje Expedition, Racing, Backcountry i City. Oferują one ultralekkie, wytrzymałe i w pełni wodoodporne torby, sakwy i worki rowerowe z łatwością montowane do kierownicy, ramy czy siodełka. Nie tylko zapobiegają uszkodzeniu i przemoczeniu ekwipunku podczas wypraw, lecz także – dzięki starannie zaprojektowanym odblaskowym elementom – poprawiają bezpieczeństwo na trasie. Dzięki opracowaniu systemu odchudzenia i właściwego rozłożenia ciężaru przewożonego bagażu, torby Apidury pozwalają rowerowi jechać szybciej i dalej, co daje większy komfort i przyjemność z jazdy.
fot. bank zdjęć Apidura
Wysoka jakość i wszechstronność sprzętu marki Apidura pozwala w pełni cieszyć się urokami rowerowych przygód, bez względu na nawierzchnię i stopień trudności trasy. Apidura zapewnia komfort i swobodę w odkrywaniu świata na dwóch kółkach, niezależnie od tego, czy jest to ekstremalna wielomiesięczna wyprawa, pokonywanie rowerem górskich szlaków, gravelowy wyścig, czy zwykła droga do pracy.