Podczas gdy świat mody wykonuje powolny, choć stały zwrot w kierunku zrównoważonego rozwoju, lider przemysłu odzieżowego, Patagonia, dokonała przełomu wewnątrz własnej firmy: po 26 latach starań, 100% produktów z jej najpopularniejszej linii spełnia tę ideę.
W 1993 roku Patagonia zadebiutowała swym flagowym produktem z odzysku –bluzą polarową zrobioną z plastikowych butelek. W tamtych czasach był to przełom, a gazeta Los Angeles Times nazwała polar „cudownym materiałem”.
Patagonia nie chciała jednak osiąść na laurach, dzierżąc sztandar jednego, zrównoważonego produktu. Wiara w etos miłości do natury pchnęła firmę w kierunku pracy nad dalszymi produktami, które byłyby przyjazne środowisku. W końcu udało się dokonać przełomu. Od teraz, 100% kurtek wodoodpornych Patagonii (wszystkie 61 wzorów) jest tworzone z materiałów z recyklingu i szyte w fabrykach z certyfikatem Fair Trade. Od kolekcji Alpine i Snow, aż po Lifestyle i Kids – wszystkie kategorie z katalogu Patagonii reprezentują zupełnie nowy poziom zrównoważonego rozwoju, nie tylko wśród firm outdoorowych, ale w całym przemyśle odzieżowym. Nic dziwnego, że firma nazwała swą nową linię Shell, Yeah! (dosłownie: Kurtki, Tak! Gra słów, pochodząca od ang. Hell, Yeah!)
Każda kurtka zaczyna jako kawałek plastiku pochodzącego z recyklingu, oczyszczonego z ropy naftowej i innych szkodliwych i niepotrzebnych chemikaliów. Następnie tworzone są z niego włókna, z których tka się materiał, wycina się z niego wzór i zszywa. Jest to powolny i kosztowny proces, dlatego tak wiele z przyjaznych środowisku firm nie uczyniło tego kroku, który, prawdę mówiąc, usankcjonowałby ich twierdzenia.
Patagonia zamiast haseł woli jednak czyny i stworzyła pewny i sprawny łańcuch dostawców, który ułatwił tę znaczącą transformację. Ruch ten nastąpił w momencie kluczowym dla naszej planety. Kiedy w środowisku znajduje się 8,3 miliardów ton plastiku, a tylko 9% z tego jest recyklingowane, ludzkość chcąc przetrwać, potrzebuje znaczących kroków, takich jak ten. Produkty z linii Shell Yeah! nie tylko wykorzystują istniejący plastik, ale również ograniczają emisję dwutlenku węgla towarzyszącą produkcji. Stworzenie „dziewiczych” syntetycznych włókien odpowiada za 86% tej emisji, co oznacza, że im więcej tkanin powstaje z recyklingu, tym bardziej zbliżamy się do neutralności węglowej. Patagonia zobowiązała się, by jako cała firma, osiągnąć całkowitą neutralność węglową do 2025 roku. Nie możemy się doczekać momentu, w którym będziemy mogli przekazać wam tę wiadomość.
Kilka z naszych ulubionych kurtek z kolekcji Shell Yeah!
Frozen Range 3-in-1 Parka
Najcieplejsza parka w ofercie Patagonii, zaprojektowana z myślą o surowych, mroźnych zimach. Ta kurtka 3w1, by zapewnić jak najwięcej ciepła, posiada wewnętrzną warstwę o konstrukcji przegrodowej. Jej miękka warstwa zewnętrzna posiada 2-warstwową membranę GORE-TEX, by chronić cię przed deszczem i wiatrem.
Ascensionist Jacket
Podczas górskich przygód, gdy liczy się każdy gram, najlżejsza kurtka w ofercie Patagonii zapewni pewną ochronę, nie tracąc przy tym na oddychalności i pakowności. Ascensionist waży zaledwie 370 g, co czyni ją doskonałą kurtką do akcji górskich w stylu light-and-fast i intensywnego ski-tourowania.
Untracked Jacket
Nowa wersja tej klasycznej kurtki Patagonii zrobiona jest z miękkiej, elastycznej tkaniny z nylonu, pochodzącego w 92% z recyklingu. Membrana Gore-Tex zapewnia świetne oddychanie materiału oraz ochronę przed deszczem i wiatrem. Kurtka posiada świetny krój oraz miłą w dotyku, ocieplającą flanelową podszewkę.