Woda nie jest żadnym magicznym antidotum, jednak posiada wiele zalet.

Obecnie wydaje się, że Amerykanie wszędzie noszą z sobą butelki z wodą. Okazuje się, że woda stała się drugim najbardziej popularnym rodzajem napoju (zaraz po napojach orzeźwiających). Jednak ostatnio miłośnicy wody zostali zaalarmowani doniesieniami, że korzyści płynące z jej picia mogą być wyolbrzymione.

Wygląda na to, że stara zasada o codziennym piciu ośmiu szklanek wody okazała raczej ogólnym zaleceniem niż faktem opartym na założeniach naukowych.

fot. arch. Hydro Flask

Nie należy jednak panikować i porzucać szklanek z wodą. Może i nie potrzebujemy aż 8 szklanek dziennie, jednak istnieje szereg przyczyn dla których warto pić wodę. Prawda jest taka, że picie wody (w formie czystej lub w ramach innych napoi lub pokarmów) jest kluczowe dla naszego zdrowia.

O wodzie należy myśleć, jako o składniku odżywczym, który jest obecny w napojach, czystej wodzie i pokarmach stałych. Wszystkie te źródła są konieczne do uzupełniania codziennych, znacznych strat wody. – mówi Joana Koelemay, dietetyk z grupy branżowej Beverage Institute.

Nefrolog z Kaiser Permanente, doktor Steven Guest zgadza się z tym zdaniem: – Straty płynów ustrojowych zachodzą nieustannie poprzez pocenie się, oddychanie, mocz i stolec. I te straty należy codziennie uzupełniać w celu zachowania dobrego staniu zdrowia.

W przypadku gdy spożycie wody nie jest równe wydalaniu jej z organizmu, człowiek zaczyna cierpieć z powodu odwodnienia. Ubytki płynów są zwiększone w cieplejszych klimatach, podczas intensywnych ćwiczeń oraz na dużych wysokościach. Osoby w podeszłym wieku też powinny uważać, gdyż ich poczucie pragnienia może nie być wystarczająco wyostrzone.

fot. arch. Hydro Flask

A oto sześć powodów, dla których warto upewnić się, że pijesz wystarczająco dużo wody i innych płynów każdego dnia:

1. Picie wody pomaga utrzymać równowagę płynów ustrojowych. Twoje ciało składa się w około 60% z wody. Funkcją płynów ustrojowych jest między innymi wspomaganie trawienia, wchłaniania, krążenia, powstawania śliny, transportu składników odżywczych oraz utrzymania właściwej temperatury ciała.

Twój mózg komunikuje się z nerkami poprzez przednią część przysadki mózgowej, nakazując im ile wody należy wydalić poprzez mocz, a ile zachować w rezerwie, – mówi Steven Guest, profesor medycyny na Uniwersytecie Stanforda.

Gdy poziom płynów zaczyna spadać w organizmie, mózg włącza mechanizm odczuwania pragnienia. – Może z wyjątkiem sytuacji, w których zażywasz leki powodujące odczucie pragnienia, należy zawsze reagować na tę sugestię organizmu, – kontynuuje Guest – i napić się wody, soku, mleka lub kawy – czegokolwiek z wyjątkiem alkoholu.

Alkohol zaburza komunikację pomiędzy mózgiem i nerkami, w wyniku czego powoduje nadmierne wydalanie płynów, które może doprowadzić do odwodnienia, – mówi nam profesor.

2. Woda pomaga kontrolować kalorie. Od lat osoby będące na diecie piją duże ilości wody – jest to dobra strategia pozbycia się zbędnej wagi. Wprawdzie sama woda nie ma żadnego magicznego działania powodującego chudnięcie, to jednak zastąpienie wysokokalorycznych napojów orzeźwiających wodą może zdecydowanie pomóc.

Korzyść przy utracie wagi przynosi sam fakt, że wybierasz wodę lub napoje bezkaloryczne zamiast napojów słodzonych. Również jedzenie pokarmów dietetycznych z dużą zawartością wody jest bardziej sycące i zdrowsze, a do tego pozwala na zmniejszenie spożycia kalorii – mówi badaczka Barbara Rolls, doktor habilitowany i autor książki „The Volumetrics Weight Control Plan” (Objętościowy plan kontroli wagi).

Pożywienie z dużą zawartością wody zazwyczaj wydaje się mieć większą objętość, a tym samym wymaga więcej żucia, a do tego jest wolniej przyswajane przez organizm – wszystko to zwiększa poczucie sytości. Pożywienie bogate w wodę to między innymi: owoce, warzywa, zupy, owsianki i rośliny strączkowe.

fot. arch. Hydro Flask

3. Woda dodaje siły mięśniom. Komórki, które mają zaburzoną równowagę płynów i elektrolitów kurczą się, co przekłada się na zmęczenie mięśni. – Gdy komórki mięśniowe mają niedostateczną ilość płynów, przestają działać poprawnie, a nasze osiągi fizyczne zaczynają spadać, – mówi Steven Guest.

Picie wystarczającej ilości płynów podczas ćwiczeń jest bardzo ważne. Warto przestrzegać zaleceń American College of Sports Medicine dotyczących spożycia płynów przed i podczas aktywności fizycznej. Zalecanym jest by podczas ćwiczeń zaczynać spożywanie płynów jak najwcześniej i kontynuować picie w regularnych odstępach czasu, tak by skutecznie uzupełniać straty wody wynikające z pocenia się.

4. Woda pozytywnie wpływa na wygląd skóry. Twoja skóra zawiera mnóstwo wody i działa jak bariera ochronna zapobiegająca zbytniej utracie płynów. – Jednak nie należy spodziewać się, że obfite spożycie wody całkowicie zlikwiduje zmarszczki – mówi doktor Kenneth Ellner, dermatolog z Atlanty.

– Odwodnienie powoduje, że twoja skóra zaczyna wyglądać na przesuszoną i pomarszczoną. Można temu zapobiec pamiętając do dobrym nawodnieniu, – przypomina nam Kenneth Ellner. – Jednak w momencie gdy ciało jest wystarczająco nawodnione, włączają się nerki i usuwają nadmiar płynów z organizmu. Można też wspomagać skórę poprzez „zablokowanie” wody wewnątrz stosując produkty nawilżające, które tworzą fizyczną barierę powstrzymującą ucieczkę płynów.

fot. arch. Hydro Flask

5. Woda wspomaga nerki. Płyny ustrojowe usuwają produkty przemiany materii z komórek. Główną toksyną w ciele jest azot mocznika – jest rozpuszczalny w wodzie, przechodzi przez nerki, a następnie jest wydalany w postaci moczu. Jak nam tłumaczy Steven Guest: – Twoje nerki wykonują niesamowitą pracę oczyszczając twoje ciało i pozbywając się toksyn. Konieczne do tego jest jednak wystarczające spożycie płynów.

Jeśli spożywasz wystarczającą ilość płynów, twój mocz jest regularny, jasny w kolorze i bezwonny. Jednak kiedy ciało cierpi z powodu odwodnienia, stężenie, kolor i odór moczu stają się bardziej intensywne, gdyż nerki zaczynają zatrzymywać więcej płynów w celu podtrzymania funkcjonowania organów.

Jeśli osoba jest regularnie odwodniona, występuje większe ryzyko powstawania kamieni w nerkach, szczególnie w cieplejszym klimacie.

6. Woda pomaga w podtrzymaniu normalnego funkcjonowania jelit. Odpowiednie nawodnienie organizmu wspomaga działanie przewodu pokarmowego i zapobiega zaparciom. Jeśli organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości płynów, jelito grube zaczyna wchłaniać wodę ze stolca by zapobiec dalszemu odwodnieniu – skutkiem tego są zaparcia.

Odpowiednia ilość płynów i błonnika to idealne połączenie, gdyż płyn pompuje błonnik do jelit i działa niczym szczotka, która przeczyszcza i pomaga utrzymać odpowiednie działanie przewodu pokarmowego – mówi nam Joanna Koelemay.

fot. arch. Hydro Flask

5 wskazówek, które pomocą ci pić więcej wody

Jeśli masz wrażenie, że powinieneś pić więcej – oto kilka porad, które pozwolą ci zwiększyć spożycie płynów, a do tego stanowią dobre podsumowanie korzyści związanych z wodą:

  1. Dołącz napój do każdej przekąski i posiłku.
  2. Wybieraj napoje, które lubisz. Jest bardziej prawdopodobnym, że będziesz pił więcej płynów, jeśli lubisz ich smak.
  3. Jedz więcej owoców i warzyw. Ich duża zawartość wody pomoże ci pozostać nawodnionym. Spożywamy około 20% płynów w postaci pożywienia.
  4. Zawsze miej przy sobie butelkę z wodą – w samochodzie, na biurku czy w plecaku.
  5. Wybieraj napoje, które odpowiadają twoim indywidualnym potrzebom. Jeśli starasz się schudnąć, pij napoje niskokaloryczne lub wodę.

Źródło: https://www.webmd.com/diet/features/6-reasons-to-drink-water#1

Comments are closed.